Bedevaart van Eersel naar Retie en Werbeek
zaterdag 27 juni 2026 5:30
Op zaterdag 27 juni a.s wordt weer de jaarlijkse bedevaart vanuit Eersel naar Retie en Werbeek in de Belgische Kempen gehouden. Een traditie die al eeuwenlang, namelijk sinds het jaar 1661 bestaat en nu dus al 365 jaar van generatie op generatie wordt overgedragen. De meeste pelgrims maken de tocht van Eersel naar Retie en Werbeek per fiets of per auto, maar ook een aantal gaan te voet. Zoals elk jaar zullen ook dit jaar weer de beide gildes uit Eersel, het Onze Lieve Vrouwegilde en het St. Catharina en St. Barbaragilde en tevens de Eerselse harmonie de Goede Hoop aan de bedevaart deelnemen. Ook het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eersel is vertegenwoordigd. We zien de laatste jaren ook steeds meer inwoners van de andere dorpen van onze gemeente aansluiten, ze zijn van harte welkom. En tevens zijn natuurlijk ook andere Kempische inwoners van harte uitgenodigd om onze bedevaart een keer mee te maken.
Het programma op de bedevaartsdag is als volgt:
10.30 uur: H. Mis in de parochiekerk van Retie, voorganger is pastoor C. van Lamoen
11.30 uur: Pauze in de herbergen van Retie
12.30 uur: Ontvangst op het Raadhuis voor genodigden
13.00 uur: Serenade harmonie de Goede Hoop en vendelgroet Gilde
13.30 uur: Opstellen en vertrek bedevaart naar de kapel van Werbeek
14.00 uur: Bidstonde in de kapel van Werbeek
14.45 uur: Onthaal VVV Retie bij de kapel
Daarna de terugreis naar huis waarbij velen op de terrassen onderweg graag nog wat nabuurten onder het genot van een pintje om zo op een gezellige manier de dag af te kunnen sluiten.
Bedevaart te voet
De bedevaart te voet vertrekt op 27 juni om 5.30 uur bij de Willibrorduskerk in Eersel. Na een pauze in Postel zullen de bedevaartgangers via een mooie toeristische route door de Belgische Kempen zo rond 10.00 uur in Retie arriveren. Belangstellenden voor de bedevaart te voet kunnen zich opgeven bij Toon van de Ven op tel. 06-83321700 of per mail op: toonendinievandeven@gmail.com
Meeropbrengst collecte is voor Stichting Papito
Elk jaar komt de meeropbrengst van de collecte tijdens de H. Mis in Retie toe aan een goed doel. Dit jaar is dat de Eerselse stichting Papito, een stichting die is opgericht om een huis te bouwen voor mensen met een verstandelijke of meervoudige beperking. Het is een kleinschalig thuis, waar in harmonie geleefd, gewoond en gewerkt wordt.
Het doorgeven van de traditie is belangrijk!
Om een traditie zoals deze in ere te kunnen houden, is het natuurlijk van groot belang dat ze wordt doorgegeven aan, maar ook wordt overgenomen door de volgende generatie. Of met andere woorden, dat de jongere generatie binnen de Eerselse gemeenschap in de voetsporen van hun ouders treedt en de traditie voortzet. Daarom doen we als zuster- en broederschap van de bedevaart ook een speciaal beroep op de veertigers en vijftigers om deel te nemen en er zo achter te komen dat het behalve een dag van devotie ook zeker een dag van gezelligheid is! Dat is tenminste steeds wat we horen van de mensen die de bedevaart voor de eerste keer meemaken.
Tot ziens op zaterdag 27 juni a.s.
Zuster- en broederschap van de bedevaart Eersel-Werbeek
